Op vrijdag 8 april, 19.00 uur, zal wethouder Bé Schollema van de gemeente Loppersum de Survivalbaan openen.

Na Boerakker en  de stad Groningen is dit de derde officiële survivalbaan van de provincie waar ook getraind gaat worden onder auspiciën van de Survivalbond Nederland.

Na anderhalf jaar voorbereidingen en een winter bouwen staat er nu een baan, waarop de leden van de vereniging uitgebreid kunnen oefenen op allerlei hindernissen, die zij tegen kunnen komen tijdens survivalruns. Want een survivalrun is voor de meeste mensen niet zomaar te volbrengen. Het vereist de beheersing van veel verschillende technieken, zoals touwklimmen met swingover, de apenhang, de catcrawl en andere klimtechnieken. Het is een sport waarbij iedereen zijn grenzen kan verleggen, qua uithoudingsvermogen, coördinatie, kracht, en mentale weerbaarheid. Je leert doorzetten. Niet onbelangrijk in Stedum is echter ook de training van de lachspieren. Want door het plezier bij het oefenen wordt een teamgeest gekweekt waardoor iedereen elkaar graag helpt die grenzen te verleggen.

Er zijn meer dan 40 verschillende hindernissen in het parcours verwerkt.

De vereniging is straks aangesloten bij de Survivalbond Nederland. Deze bond keurt de baan zodat er veilig gesport kan worden. De  aankomende periode gaan een aantal leden een survivaltrainers-opleiding inclusief een EHBO opleiding  volgen om de groeiende groep sporters goed te kunnen begeleiden.

Geïnteresseerden zijn welkom om bij dit historische moment aanwezig te zijn!